Sama dengan cara menghasilkan unit unit namun terlebih dulu lingkarkan dan kembarkan bahagian hujung tali kira-kira sejengkal sebelum memasukkan bahagian pusingan tali ke dalam lubang cincin mata kail atau swivel.
LANGKAH 2
Buatkan satu pusingan sehingga terbentuk satu lingkaran bulat.
Ads
LANGKAH 3
Lilitkan bahagian hujung pusingan tali ke dalam lingkaran yang terbentuk sekurang-kurangnya 5 kali.
Ads
LANGKAH 4
Tarik bahagian hujung pusingan tali perlahan-lahan sehingga terbentuk simpulan hasil dari lilitan tadi. Ketatkan simpulan kemudian tarik bahagian tali utama sehingga simpulan merapat kejap pada bahagian cincin.
Ads
LANGKAH 5
Potong lebihan bahagian hujung tali dan ikatan improved uni knot sudah pun siap dalam masa yang begitu singkat.
Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI! Download seeNI sekarang!
Ikatan double davy atau double davy knot merupakan kesinambungan ikatan davy. Atau bolehlah dianggap sebagai ikatan davy yang diperbaiki. Tutorial ini tidak banyak berbeza kecuali beberapa step tambahan dilakukan bagi mengukuhkan lagi ikatan tersebut.
Tutorial 1
Masukkan tali utama ke lubang mata kail atau swivel.
Tutorial 2
Buatkan lingkaran dengan keadaan hujung tali menindih tali utama.
Tutorial 3
Lilitkan hujung tali ke bawah tali utama kemudian tindihkan hujung tali pada lingkaran tadi.
Tutorial 4
Lilitkan hujung tali ke bawah lingkaran dan tindihkan pula pada tali utama.
Tutorial 5
Buatkan satu lilitan pada tali utama dan halakan hujung tali ke arah mata kail.
Boating atau memancing dari atas sampan kecil amat diminati hari ini. Memiliki bot fiber atau aluminium merupakan satu kelebihan bagi pemancing kerana tidak semua lokasi boleh diterokai dengan cara memancing ‘landbase’ sahaja. Harga bot aluminium dan fiber yang masih munasabah di pasaran menjadikan ia semakin laris dan mampu dibeli oleh sesetengah kaki pancing.
Kebiasaannya pengilang yang mengeluarkan bot telah menetapkan spesifikasi ukuran bot yang boleh dibawa dengan meletakkannya di atas bumbung kereta. Kelebaran bot sekitar 4 kaki dan panjang 12 kaki ke bawah boleh dibawa di atas bumbung kenderaan.
Namun aspek keselamatan adalah perkara yang tidak boleh diabaikan kerana ianya melibatkan nyawa. Beberapa peraturan perlu dipatuhi. Bagi kenderaan yang ingin membawa bot, ia mestilah mempunyai permit kelulusan dari Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ).
Beberapa dokumen di perlukan iaitu borang permohonan dari JPJ, salinan geran kenderaan dan lakaran saiz bot yang ingin dibawa. Ia adalah percuma namun dokumen-dokumen yang diperlukan hendaklah lengkap sebelum diserahkan kepada Bahagian Teknikal JPJ untuk dinilai. Borang permohonan kelulusan untuk membawa bot boleh di dapati di laman sesawang JPJ.
Peralatan keperluan
Roof carrier atau palang sangkut di atas bumbung merupakan elemen penting kerana ia akan menjadi penahan bot agar tidak mencalarkan cat kenderaan. Terdapat 2 jenis body kereta yang mempunyai gutter dan tidak mempunyai gutter.
Anda boleh ke kedai aksesori atau kedai menjual alat tersebut untuk memasangnya. Tapi perlu diingat, palang hendaklah melebihi kelebaran bot tersebut supaya ia mampu teguh berada di landasannya.
Terdapat pelbagai jenama di pasaran daripada yang biasa hingga yang berjenama. Roof carrier yang biasa digunakan adalah daripada jenama THULE. Walaupun harganya agak mahal namun pembuatannya amat diyakini untuk membawa beban yang dianggarkan sekitar 40 kilogram di atas bumbung kereta.
Cargo Lash atau tali pengikat dengan kekunci wrench juga antara peralatan yang sangat penting untuk mengikat bot.
Bagi sebuah bot ia memerlukan 4 tali pengikat yang kukuh bagi memastikan ia tidak berganjak atau meluncur keluar dari palang penyangkut ketika bot dibawa atau kenderaan berhenti secara mengejut.
Caranya, 2 tali perlu di ikat di bahagian palang bumbung kenderaan bagi memastikan ianya tidak berganjak ke kiri atau ke kanan ketika dibawa. Di bahagian hadapan dan belakang pula, tali perlu diikat kemas dan gunakan bahagian penarik kereta kecemasan sebagai lubang pengikat.
Ini amat perlu di beri perhatian kerana ketika kereta berada di atas jalan ia bukan sahaja membawa sebuah bot malah menempuh angin yang boleh mengancam keselamatan orang lain.
Tali perlu diikat kemas dan dikunci menggunakan wrench secara ketat. Pilih tali yang berkualiti dan ia boleh di didapati di kebanyakan kedai-kedai hardware.
Ikatan ini sesuai untuk menyambung perambut nylon atau tali sulam dengan mata kail atau kili atau juga gewang yang memiliki cincin. Boleh dikatakan ia merupakan ikatan penyambungan paling asas dan mudah untuk dibuat.
Ikatan ini juga sangat kuat dan simpulan akan menjadi lebih kuat dan tidak mudah terlerai apabila menarik ikan bersaiz besar. Jom buat!
Cara 1
Potong terlebih dahulu tali perambut yang akan digunakan untuk mengikat mata kail.
Cara 2
Masukkan hujung perambut kira-kira seinci ke dalam lubang cincin melalui bahagian bawah.
Cara 3
Pegang hujung perambut pada teras mata kail untuk membuat lilitan.
Cara 4
Mulakan lilitan perambut pada teras mata kail ke arah mata kail.
Cara 5
Lakukan lilitan dengan kemas.
Cara 6
Buatkan sekurang-kurangnya lima lilitan.
Cara 7
Masukkan pangkal perambut ke dalam cincin mata kail juga dari bahagian bawah.
Cara 8
Tarik bahagian pangkal perambut dengan ketat dan kemudian potong lebihan hujungnya.
Tahu ke anda bahawa memancing ketika hujan, memberi anda peluang lebih baik untuk menangkap lebih banyak ikan. Memang betul, tetapi ia memerlukan sedikit perencanaan...