Soal Jawab Mancing – Apa Risiko Jika Enjin Bot Mudah Cepat Panas… Boleh Terbakar ke?

Share

 

SOALAN

 

Saya menggunakan enjin Mariner 15hp. Enjinnya sudah lama tidak digunakan, namun ia telah pun diservis dan telah digunakan. Sebelum ini air penyejuk enjin keluar tidak lancar dan saya telah menukar propeller penyedut air kepada yang baru kerana yang lama telah keras.

 

Tetapi masalahnya apabila bot dibawa laju enjin akan menjadi panas dan mati walaupun air penyejuk enjin keluar. Cuma saya perasan yang air penyejuk enjin itu keluar macam ada bubble dah tersekat.

 

Boleh terangkan apakah punca biasa yang menyebabkan keadaan sedemikian? Mungkinkan ada laluan air dalam blok enjin yang tersumbat?

 

 

JAWAPAN:

 

Dunia enjin bot memang satu perkara yang jarang diambil kisah oleh kaki pancing, kecuali kaki pancing itu sendiri memiliki sebuah enjin dan boat fiber. Selebihnya hanya bergantung pada tekong bot untuk membawa bot apabila keluar memancing.

 

Apa kata mulai sekarang silalah berjinak-jinak dengan dunia enjin bot terutamanya enjin bersaiz kecil. Saya percaya jika anda sudah tahu membawa dan mengendalikan bot dan kenal dengan enjin berkenaan, hobi memancing anda pasti akan lebih meriah.

 

Berikut beberapa soalan yang diutarakan kepada saya berkaitan dunia enjin dan bot.

 

 

Enjin sangkut yang telah lama tidak digunakan akan menyebabkan terjadinya masalah kepada peralatan pada semua sistem penggerak enjin.

Apatah lagi cara penyimpanan yang tidak betul boleh menyebabkan piston menjadi jammed dan bahagian-bahagian tertentu berkarat.

 

Enjin yang tersimpan sekian lama dan tidak digunakan akan menyebabkan implikasi kepada beberapa bahagian.

 

Pertama, sekiranya enjin sangkut 2 lejang lama tersimpan bahagian karburetor perlu diservis dan ‘repairkit’ perlu diganti agar karburetor dapat menyedut minyak dari tangki.

 

 

Ini kerana enjin sangkut menggunakan tangki luar dan kebiasaannya kedudukan tangki lebih rendah daripada enjin. Karburetor enjin sangkut mempunyai pump untuk sentiasa menyalurkan minyak kepada bahagian yang diperlukan.

 

Kedua, pastikan salur sistem penyejuk enjin ditutup dengan kain atau apa jua yang boleh menghalang binatang kecil seperti semut, angkut-angkut dan serangga lain membuat sarang di laluan keluar dan masuk salur tersebut.

 

Bagi enjin yang telah lama disimpan, rubber impeller perlu ditukar dan salur ini perlu dibersihkan agas bebas daripada halangan kerana walau hanya sekecil pasir sekalipun ia mampu mengganggu keseluruhan sistem enjin.

 

Ketiga, bahagian elektronik yang lama tidak digunakan boleh menjadi punca pada pergerakan enjin dan ia tidak mampu menyalurkan kuasa kepada plug untuk terus berfungsi. Sebaiknya periksa bahagian ini sebelum turun memancing.

Published by
Amang