Sebaiknya selepas waktu Maghrib terus tengok tajur kerana kalau lambat angkat ada kemungkinan besar akan dimakan ular atau haiwan lain. Tidak kiralah sama ada haruan yang sudah terkena tajur atau ikan yang dijadikan umpan tajur.
Boleh juga kalau nak tengok lewat tapi kenalah berhadapan dengan risiko tajur terkena ular guni jika di kawasan tersebut ada ular guni. Ular ini biasanya mencari mangsa pada waktu malam. Waktu siang, ia menyorok dalam lubang di tebing parit.
Ads
Tali tangsi nylon 20-40lb sudah memadai. Tali nylon yang dijual gulung pun elok juga sebab elastik. Tak perlu fluorocarbon bagai. Yang penting, batang taut biar yang boleh melentur untuk menahan henjutan ikan.
Ads
Saya suka guna ranting buluh yang diambil daripada batang buluh galah tua walaupun tak cantik kerana ia lebih liat. Guna buluh yang diraut pun boleh juga kalau rajin tetapi tidak sekuat ranting buluh galah yang sudah tua.
Batang bertam atau apa-apa pokok lain boleh janji ia lembut dan melentur untuk mengurangkan risiko haruan terlepas kerana batang lembut akan menyerap sentakan haruan yang terkena mata kail.
Ads
Mata kail pulak beli je mata kail murah-murah. Saya suka guna mata kail VMC yang biasa nelayan buat rawai tu. Janji batang ia panjang sebab kalau haruan telan umpan terus tali tajur selamat dari kena gigit lagi.
Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI! Download seeNI sekarang!
Boleh tak admin senaraikan jenis-jenis batu ladung yang sesuai untuk memancing di laut dalam. Lagi satu nyatakan saiz batu ladung yang sesuai dan berapa banyak yang perlu dibawa jika pergi trip 3 hari 2 malam sebagai contoh.
JAWAB:
Tidak dinafikan batu ladung merupakan terminal tackle yang wajib ada jika memancing teknik dasar di laut dalam. Ada banyak aspek yang perlu diketahui dalam penggunaan batu ladung ini. Antaranya ialah hubungan atau kaitannya antara lokasi dan kelajuan arus laut.
Malaysia mempunyai dua pesisir pantai atau perairan utama iaitu pantai barat dan pantai timur. Kedua-dua perairan pantai ini memiliki struktur bumi yang berbeza. Pantai barat atau perairan Selat Melaka lebih sempit berbanding pantai timur atau perairan Laut China Selatan.
Kalau di pantai barat, had maksimum saiz batu ladung yang biasa digunakan ialah bersaiz #32 atau berat metrik 1.5kg. Manakala di pantai timur pula had maksimum saiz batu ladung ialah #24 atau berat metrik 1kg. Berbezaan ini disebabkan perbezaan arus di pantai barat lebih deras berbanding di pantai timur berikutan laluan yang sempit.
Begitu juga halnya di Sabah dan Sarawak, di mana arus lautnya lebih kurang sama seperti Pantai Timur Semenanjung kerana ia berkongsi laut yang sama iaitu Laut China Selatan.
Kebiasaannya, memancing di laut dalam hanya perlu membawa batu ladung mati bersaiz dari #8 hingga ke #24 atau #32 jika memancing di pantai barat.
Berapakah jumlah yang perlu dibawa? Jumlah batu ladung yang perlu dibawa pula bergantung kepada durasi waktu memancing dan yang penting ialah sentiasa mempunyai batu ladung tambahan sebagai langkah keselamatan.
Ia sebagai bekalan jika berlaku kejadian tali pancing sangkut atau putus akibat dari gigitan ikan, terkena karang yang tajam, tersimpul dengan tali rakan-rakan yang terpaksa diputuskan atau kehilangan yang tak diduga.
Saya baru nak belajar casting. Boleh tak admin beritahu saya rod mana yang lebih sesuai untuk casting, rod pendek atau panjang?
JAWAPAN:
Setahu admin, sehingga kini belum ada satu standard bagi menetapkan saiz bagi mengkelasifikan sesuatu joran atau rod itu layak dipanggil joran pendek atau panjang. Namun untuk keselesaan memancing dan casting, secara umumnya joran yang lebih panjang dari ukuran ketinggian badan memancing dianggap lebih sesuai untuk digunakan. Sebagai contoh, jika kita memiliki ketinggian 5 kaki maka joran yang ideal ialah 5 kaki 6 inci.
Sebenarnya dalam teknik casting ini kedua-dua joran pendek dan panjang boleh digunakan. Apa yang membezakan dalam pemilihan joran pendek atau panjang tertaktuk kepada situasi dan lokasi. Sebagai contoh, sekiranya anda casting secara menebing atau landbase casting maka joran yang ideal ialah joran yang lebih panjang dari ketinggian anda. Joran sepanjang 6 hingga 7 kaki lebih pratikal untuk capaian lontaran gewang yang lebih jauh.
Sekiranya anda casting di atas sampan atau bot pula tidak perlulah menggunakan joran melebihi 6 kaki panjang. Terutamanya jika terpaksa casting sambil duduk. Joran yang panjang akan menyulitkan keadaan untuk menggayakan gewang khususnya gewang permukaan. Begitu juga casting di kawasan lubuk yang sempit di mana tidak perlu melontar gewang dalam jarak jauh.
Jika ingin dibuat rumusan, secara peribadi saya mengesyorkan anda memilih joran 6 kaki hingga 6 kaki 6 inci. Ia tidak terlalu panjang dan tidak juga terlalu pendek serta boleh digunakan di pelbagai lokasi dan situasi.
Setiap kali kita mengambil gambar sama ada juru foto profesional mahupun amatur, pasti ada sahaja kesilapan gambar tersebut yang kita tidak jangka. Sama ada menggunakan telefon pintar atau kamera, kesilapan-kesilapan ini sememangnya sering terjadi walaupun segala persiapan telah kita lakukan. Mari kita teliti apakah kesalahan tersebut supaya ia tidak berulang lagi.
GAMBAR BLUR ATAU KABUR
Ramai juru foto amatur kerap komen yang gambar mereka selalu blur. Jawapan yang paling mudah untuk menjawab persoalan ini ialah bila cahaya kurang memasuki sensor, sistem penghasilan imej cuba mencari titik fokus imej yang hendak dirakam supaya nampak sharp dan jelas.
Ada banyak cara yang boleh anda gunakan untuk mengambil gambar seperti ini seperti menggunakan monopod atau tripod terutamanya ketika merakam imej di kala malam. Sila pastikan anda menggunakan ISO, shutter speed yang tinggi saat merakamnya atau gunakan speedlight untuk freeze sebarang pergerakan.
TERLALU BANYAK KONTRAS
Gambar yang terlalu banyak kontras boleh dilihat melalui perbezaan di antara terangnya cahaya (highlight) dan bayang gelap (shadow) di sekitar imej. Contoh yang paling senang untuk dilihat adalah ketika kita ingin merakam gambar sewaktu matahari terik di waktu siang. Gunakan flash untuk mengelakkan terlalu banyak bayang pada kawasan imej.
GAMBAR RED-EYE
Sungguhpun red-eye boleh di ubah menggunakan software tertentu akan tetapi anda boleh minimumkan kesalahan ini. Ia biasanya terjadi apabila penggunaan flash terpantul pada retina mata. Anda boleh elakkan menggunakan built-in flash. Selain itu, ada juga kamera yang mempunyai mode red-eye reduction. Satu lagi teknik yang boleh anda cuba ialah menjarakkan subjek supaya tidak terlalu dekat dengan kamera anda.
IMEJ OFF-COLORS
Ia bermaksud imej yang terhasil selepas dirakam berbeza sedikit warnanya dengan subjek nyata. Kebiasaannya ia dipengaruhi oleh White Balance (WB) untuk mengelakkan berlakunya kesilapan berulang. Anda boleh set auto pada kamera anda. Contoh yang boleh dilihat adalah ketika anda ingin merakam gambar indoor fotografi, imej akan menjadi lebih oren kekuningan sedikit kerana cahaya yang datang dari lampu atau cahaya sekitarnya. Gunakan tungsten setting pada kamera anda untuk seimbangkan suhu warna tersebut.
TIDAK FOKUS PADA SUBJEK
Apabila merakam gambar, kebiasaannya kita akan cuba fokus kepada sesuatu subjek untuk dimuatkan betul-betul dalam bingkai (framing) kamera tersebut. Akan tetapi, pasti ada sahaja gangguan dari objek-objek yang tidak ada kena mengena dengan gambar yang ingin kita fokus itu termasuk sekali di dalam imej tersebut. Cuba anda crop imej tersebut dengan menggunakan zooming untuk mengelakkan subjek yang tidak diperlukan masuk ke dalam gambar. Anda boleh menggunakan software di komputer anda untuk edit gambar tersebut.
SUBJEK TERLALU JAUH
Setiap gambar yang dirakam mesti mengalami masalah terlalu jauh daripada subjek, impak yang dihasilkan pada gambar akan jadi kurang. Ia boleh diperbetulkan dengan cara anda bergerak dengan lebih dekat pada imej atau anda boleh gunakan telephoto zoom lens atau boleh crop imej tersebut menggunakan software. Anda juga hendaklah menggunakan resolusi yang tinggi dan bersesuaian kerana bila anda lakukan crop imej, ia akan mengurangkan kualiti gambar tersebut.
GAMBAR UNDEREXPOSED & OVEREXPOSED
Perkara sebegini sering berlaku di mana anda imej menjadi terlalu terang atau terlalu gelap tidak sama seperti yang anda inginkan. Hal ini berlaku kerana sama ada cahaya yang memasuki sensor terlalu banyak atau terlalu sedikit. Untuk mengelakkannya, anda boleh setting kamera pada LCD dengan mengurangkan metering -0.5 atau -1 untuk overexposed dan ‘+’ untuk tambah cahaya bagi imej underexposed menjadi +0.5 atau +1.
Kesilapan-kesilapan ini sememangnya sering dilakukan dan dengan kesilapan sebegini kita lebih belajar bagaimana menghasilkan imej terbaik, bermutu dan berkualiti.
Tahu ke anda bahawa memancing ketika hujan, memberi anda peluang lebih baik untuk menangkap lebih banyak ikan. Memang betul, tetapi ia memerlukan sedikit perencanaan...