Dunia enjin bot memang satu perkara yang jarang diambil kisah oleh kaki pancing, kecuali kaki pancing itu sendiri memiliki sebuah enjin dan boat fiber. Selebihnya hanya bergantung pada tekong bot untuk membawa bot apabila keluar memancing.
Apa kata mulai sekarang silalah berjinak-jinak dengan dunia enjin bot terutamanya enjin bersaiz kecil. Saya percaya jika anda sudah tahu membawa dan mengendalikan bot dan kenal dengan enjin berkenaan, hobi memancing anda pasti akan lebih meriah.
Berikut beberapa soalan yang diutarakan kepada saya berkaitan dunia enjin dan bot.
Enjin sangkut yang telah lama tidak digunakan akan menyebabkan terjadinya masalah kepada peralatan pada semua sistem penggerak enjin.
Apatah lagi cara penyimpanan yang tidak betul boleh menyebabkan piston menjadi jammed dan bahagian-bahagian tertentu berkarat.
Enjin yang tersimpan sekian lama dan tidak digunakan akan menyebabkan implikasi kepada beberapa bahagian.
Pertama, sekiranya enjin sangkut 2 lejang lama tersimpan bahagian karburetor perlu diservis dan ‘repairkit’ perlu diganti agar karburetor dapat menyedut minyak dari tangki.
Ini kerana enjin sangkut menggunakan tangki luar dan kebiasaannya kedudukan tangki lebih rendah daripada enjin. Karburetor enjin sangkut mempunyai pump untuk sentiasa menyalurkan minyak kepada bahagian yang diperlukan.
Kedua, pastikan salur sistem penyejuk enjin ditutup dengan kain atau apa jua yang boleh menghalang binatang kecil seperti semut, angkut-angkut dan serangga lain membuat sarang di laluan keluar dan masuk salur tersebut.
Bagi enjin yang telah lama disimpan, rubber impeller perlu ditukar dan salur ini perlu dibersihkan agas bebas daripada halangan kerana walau hanya sekecil pasir sekalipun ia mampu mengganggu keseluruhan sistem enjin.
Ketiga, bahagian elektronik yang lama tidak digunakan boleh menjadi punca pada pergerakan enjin dan ia tidak mampu menyalurkan kuasa kepada plug untuk terus berfungsi. Sebaiknya periksa bahagian ini sebelum turun memancing.
Jom like & See First www.facebook.com/umpanmania101